Brændstof baseret på CO2, vand og vedvarende energi

KLM har som det første flyselskab i verden gennemført en passagerflyvning med iblandet syntetisk kerosin.

For første gang i verden er der blevet gennemført en kommerciel passagerflyvning, hvor en del af flyets brændstof har været syntetisk kerosin.

Indhold
Det er KLM, Shell og det hollandske ministerium for infrastruktur og vandforvaltning, der i samarbejde har taget initiativ til at tage det bæredygtige brændstof i brug på en KLM-flyvning fra Holland. Det blev mandag annonceret på den internationale konference Synthetic Sustainable Aviation Fuels (SAF) i Haag.
Bæredygtige brændstof

Det er KLM, Shell og det hollandske ministerium for infrastruktur og vandforvaltning, der i samarbejde har taget initiativ til at tage det bæredygtige brændstof i brug på en KLM-flyvning fra Holland. Det blev mandag annonceret på den internationale konference Synthetic Sustainable Aviation Fuels (SAF) i Haag.

Holland ønsker at stimulere udviklingen og anvendelsen af bæredygtige flybrændstoffer – herunder biobrændstoffer og syntetisk kerosin. Dette for at opnå ambitionen om, at alle europæiske flyselskaber skal kunne flyve på bæredygtigt brændstof inden 2050.

Den hollandske regering støtter flere initiativer til at fremme den bæredygtige flybrændstof. Et eksempel er opførslen af den første europæiske fabrik for bæredygtigt biopetroleum i Delfzijl i Holland.

 

Fremstilles af CO2, vand og vedvarende energi

Verdenspremieren på en flyvning med syntetisk flybrændstof blev udført i januar med en Boeing 737 og gik fra Amsterdam Schiphol til Madrid med iblandet 500 liter syntetisk kerosin. Shell producerede det bæredygtige brændstof i sit forskningscenter i Amsterdam, og det er baseret på CO2, vand og vedvarende energi fra sol og vind. Biobrændstof er til sammenligning produceret af organisk materiale som eksempelvis madaffald.

”Overgangen fra fossilt brændstof til bæredygtige alternativer er en af ​​de største udfordringer i luftfarten. Fornyelse af flåden bidrog væsentligt til reduktionen af ​​CO2-emissioner, men opskalering af produktionen og brugen af ​​bæredygtigt flybrændstof vil gøre den største forskel for den nuværende generation af fly,” siger Pieter Elbers, koncernchef i KLM.

”Derfor gik vi sammen med forskellige partnere for nogen tid siden for at stimulere udviklingen af ​​bæredygtigt syntetisk kerosin. Denne første flyvning på syntetisk kerosin viser, at det er muligt i praksis, og at vi kan komme videre.”

Syntetisk flybrændstof får stor betydning

Den hollandske regering er glade for, at landet er de første til at vise, at det er muligt at bruge syntetisk flybrændstof som en grøn løsning i stedet for det fossile brændstof.

”At gøre luftfart mere bæredygtigt er en international udfordring, som vi sammen står over for,” siger Cora van Nieuwenhuizen, hollandsk minister for infrastruktur og vandforvaltning.

”I dag tager vi et stort skridt i det nye kapitel om luftfart. Denne lovende innovation vil have stor betydning i de kommende årtier for at reducere CO2-emissioner fra luftfart.”

Denne artikkel er skrevet af

Peter Kristoffersen

Jobtittel hos arbejdsgiver

Lorem ipsum dolor sit amet, a amet donec, sit vulputate dolor justo sapien vel, id et metus in elit. A leo vivamus at varius gravida.